De missiepost

17 januari 2014 - Samburu, Kenia

Dinsdag zijn we na een 6-uur durende autorit aangekomen op de missiepost. We werden hartelijk onthaald door de 3 Italiaanse zusters die daar al 40 jaar verblijven. Onmiddellijk werd er een 3 gangen menu voorgeschoteld. Op dat moment wisten we dat we hier niet gingen verhongeren. De tweede dag in Archer's Post hebben we gestart met een echte game drive. En het zat ons mee. We waren nog geen half uur aan het rondrijden of we zagen al enkele leeuwinnen met hun 3 kleine welpen. En daar bleef het niet bij. Even later konden we genieten van het prachtige zicht van een kudde olifanten die een voor een water gingen drinken aan de rivier. We werden er allen stil van. Na nog enkele beesten en 2 uur later hebben Griet en Magda ons afgezet aan de missiepost en hebben we definitief afscheid genomen. Vanaf nu staan we er alleen voor. Maar de Keniaanse bevolking is zeer vriendelijke en helpt ons indien nodig. Donderdag mochten we 's morgens de kinderen van de kleuterschool brood geven. Je had hun gezichtjes moeten zien. Hierdoor kregen ze meer vertrouwen in ons en begonnen steeds meer contact te zoeken. Spijtig genoeg hebben wij maar 2 handen want ieder kindje wou ons een hand geven. Na de speeltijd hebben we samen met de 6-jarigen een les gevolgd. Wij kregen de taak om de schrifjes uit te delen en te verbeteren. Ook al hadden we de indruk dat de kinderen hun niet echt konden concentreren door onze aanwezigheid. Maar ze zijn gewoon om op te eten! ;p

In de namiddag waren we uitgenodigt op een traditionele samburu begrafenis. Het lijk werd gewikkeld in een witte doek en de vrouw werd zo naar het graf gebracht. Dit was voor ons erg indrukwekkend.

We wijn juist terug van een bezoek aan de lagere school. Daar werden we rondgeleid door de directeur. In elke klas moesten we binnengaan en de kinderen begroeten en onszelf voorstellen. Dit werd telkens weer onthaald door een warm applaus en gelach. We voelden ons juist koninginnen. Dit gaf ons wel een dubbelgevoel. Maar ook hier weer was iedereen super vriendelijk en behulpzaam.

Vandaag zullen we onze kamer nog poetsen en al wat kleren wassen op grootmoederswijze. In de namiddag zal een van de leerkrachten ons wat rondleiden in het dorp.

Volgend verslag volgt snel!!!

1. Carine:
    17 januari 2014
    Dat zijn inderdaad al heel wat indrukken die jullie kunnen op doen. Geniet er maar ten volle van !!!!!!
  2. Mia:
    17 januari 2014
    Zo te horen heb je het er helemaal naar je zin:-)
    Geniet er maar van en ondertussen genieten wij van je verhalen xxx
  3. Nancy:
    19 januari 2014
    Beleef en geniet van elk moment want zoiets komt misschien maar één keer in je leven voor. Dikke kus vanuit het grijze St Job xxx
  4. Stefanie:
    20 januari 2014
    Aaah giraffen en olifanten, ik ben nu al jaloers! Veel plezier!